میکروفون ۱

میکروفون ها چگونه کار می کنند؟microphone

میکروفونها تراگذارهایی هستند که انرژی آکوستیکی را به انرزی الکتریکی مبدل می سازند. این تراگذارها اگر در هوا کار کنند میکروفون واگر در آب کار کنند هیدروفون نامیده می شوند. میکروفون ها برای دو مقصود عمده به کار می روند. نخست برای تبدیل گفتار یا موسیقی به سیگنال های الکتریکی که بوسیله انتقال یا به وسیله عمل دیگری گفتار یا موسیقی را دوباره تولید می کند.دوم، میکروفون ها را به عنوان دستگاه اندازه گیری به کار می برند؛ بدین سان که انرژی سیگنالهای آکوستیکی را بوسیله آنها به جریان الکتریسیته تبدیل می کنند واین جریان را به دستگاههای اندازه گیری دیگری وارد می سازند.

پدیده های تبدیل انرزی آکوستیکی به انرزی الکتریکی

پدیده های فیزیکی گوناگونی برای تبدیل انرژی اکوستیکی به انرزی الکتریکی مورد استفاده قرارد می گیرند. این پدیده ها شامل القای الکترومانتیتیک، اثر پیزوالکتریک، مغناطو تنگش، تغییرات ظرفیت خازن وتغییرات مقاومت گرد ذغال متراکم می شود. قبل از آنکه استعمال تقویت کننده هایی که با چراغهای تقویت کننده کا رمی کنند بسط وتوسعه یابد، حساس نبودن طبیعی تمام پدیدهاهی نامبرده بویژه پدیده آخری، سبب گردیده بود که آنها را در موارد عملی کمتر استفاده کنند واز این رو پیوسته میکروفون کربن دار استفاده می کردند.

ولی اکنون با ولتاژ و توان قابل ملاحظه ای که به کمک دستگاههای تقویت کننده یا لامپ های خلأ به دست می آوریم، می توانیم میکروفون هایی را به کار بریم که حساسیتشان بارها کمتر است؛ مانند میکروفون های الکترودینامیک ، میکروفون های بلوری ، میکروفون های خازنی ، ولی در عوض برتری این نوع میکروفون ها بر سایرین این است که پاسخ آنها خیلی یکنواخت تر است و نوفه که از ویژگیهای این قبیل دستگاههاست در آنها وجود ندارد. تمام میکروفون ها را برای این بکار می برند که تغییرات متناوب فشار آکوستیکی درون محیط را تبدیل کنند به تغییرات مشابهی از ولت یا جریان در داخل مدار الکتریکی که متصل به آن است.

اگر پاسخ الکتریکی میکروفون، مربوط به تغییرات گرادیان فشار نامیده شود همچنین می توان میکروفون ها را به دو دسته صوتی - توانی و صوتی - کنترلی تقسیم کرد. در میکروفون های صوت - توانی انرژی صوتی موج تابش موجب پیدایش انرژی الکتریکی در مدار میکروفون می گردد. در میکروفون های صوت - کنترلی موج های آکوستیکی فقط جریان الکتریسیته ای که از باتری یا منبع توان دیگری به میکروفون می رسد کنترل می کند.

میکروفون های ذغالی

میکروفون های ذغالی معمولاً در دستگاههای تلفن ورادیو برای مقاصد ارتباطی به کار می روند. در این موارد، باز داده الکتریکی نسبتاً زیاد، کمی قیمت وتوان آنها بیش از هماندهی پاسخ دستگاه دارای اهمیت است. عمل این میکروفون ها تابع عمل تغییر مقاومت محفظه کوچکی است که از گرد ذغال پر شده است و به آن محفظه با دکمه ذغالی گویند. در وسط دیافراگم زایده ای نصب گردیده که از طرفی دیگر بر دکمه ذغالی متکی است.

وقتی دیافراگم جابجا شود زایده متصل به آن، فشار وارد به محفظه را که شامل گرد ذغالی است تغییر می دهد و در نتیجه مقاومت الکتریکی از ذره ای به ذره ای دیگر نیز تغییر می کند، بطوری که مقاومت کلی دکمه ذغالی، که در حدود 100 اهم است، به پیروی از تغییر فشار آکوستیکی که بر دیافراگم وارد می شود تقریباً به طور خطی تغییر می کند.

تازه ها از برق

تولید برق از شکر

دانشمندان سرگرم طراحی باتریهایی هستند که در آنها از نوعی باکتری شکر خوار برای تولید برق استفاده می شود. به گزارش سایت اینترنتی بی بی سی یک نوع باکتری که به تازگی در لایه های رسوبی کف دریا شناسایی شده قادر است با مصرف شکر الکتریسیته تولید کند.

محققان عقیده دارند از آنجا که شکر در محیط زیست به وفور یافت می شود از این باکتری می توان برای تولید باتریهایی استفاده کرد که با هزینه ای کم در مناطق دور افتاده برق تولید می کنند.

دانشمندان دانشگاه ماساچوست در آمریکا در تحقیقات جدید خود نشان دادند باکتری "رودوفراکس فریردوستز " می تواند با مصرف شکر ساده که در انواع میوه ها یافت می شود برق تولید کند.

این باکتری که در رسوبات دریایی ایالت ویرجینیا در آمریکا شناسایی شده می تواند با کارایی زیادی شکرهای ساده از قبیل گلوکز، فروکتز واکسیلوز را مصرف کرده وبرق تولید کند.

به گفته محققان با وجود آنکه فرایند جدید تولید برق کارایی زیادی دارد اما کند است وهم اکنون از این فناوری می توان برای تولید الکتریسیته برای لوازم کم مصرف نظیر ماشین حساب استفاده کرد. در بهترین حالت با استفاده از این فناوری می توان از یک فنجان شکر برای تامین برق مورد نیاز یک لامپ 60 واتی به مدت 17 ساعت بهره گرفت. استفاده از این نوع باتری در مکانهایی که شارژ باتریها مشکل ویا هزینه بر است ارزش زیادی دارد . همچنین می توان از این فناوری برای تولید برق در مکانهایی دوردستی که دارای ضایعات کشاورزی هستند استفاده نمود.

میلاد مبارک!

                                                               ya ali

                                   علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
                                    که به ما سوا فکندی همه سایه ی هما را

                                                           دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین
                                                           به علــی شناختم من به خدا قســم خدا را

                                                                  hagh

 

فرخنده میلاد کعبه زاد حماسه و مهرورزی، مولود کعبه، مولی الموحدین حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام بر ییروانش خجسته باد

علی علیه السلام و زیبائیها:

زیباترین ولادت: تنها کسی که در داخل خانه خدا بدنیا آمد، اوست..

زیباترین نام: بنا بر روایات متعدد، نام علی مشتق از نام خداست..

زیباترین معلم: علی تربیت شده دست پیامبر (ص) بود..

زیباترین سخنان: به تعبیر بسیاری از بزرگان، نهج البلاغه برادر قرآن کریم است..

این آپدیتو از مشهد داشته باشین نیت کرده بودم اگه سیزده رجب مشهد بودم حتما  آپدیت کنم:

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع) 

امام رضا(ع

حرم تو این ایام خیلی قشنگه همه جا چراغونی کردن ...خیلی باصفاس جا همتون خالیه....

 

 این روزا یکی از دوستام خداحافظی کرد که عازم مکه بشه.... می خواستم بهش بگم:

تو اگر در طپش باغ خدا را دیدی، همت کن، و بگو ماهی ها حوض شان بی آب است... تنها خوری نکن، وقتی برگشتی بگو مهمان خدا شدن چه مزه ای ست.

ولی نشد....

الکترونیک- قدرت

فکر کنم تا حالا دیگه همه بچه های برق 83 تعیین گرایش کرده باشن به همین خاطر تصمیم گرفتم دروس مهم هر دو گرایش رو براتون معرفی کنم :

درسهای تخصصی مهندسی برق- قدرت

از درسهای پایه و اصلی موثر در مهندسی قدرت می توان به دروس مدار، الکترومغناطیس، الکترونیک، ماشین و بررسی اشاره کرد. بعضی از درسهای تخصصی این گرایش عبارتند از:

ماشینهای الکتریکی 3: این درس از جمله درسهایی است که دیدی صنعتی به دانشجو می دهد. مبحث این درس را می توان به دو فصل مهم ترانفسورمرهای سه فاز و ماشینهای سنکرون تقسیم بندی نمود

ترانسفورهای سه فاز و ماشینهای سنکرون: وسایلی الکتریکی هستند که بیشتر جنبه صنعتی دارند و کاربردهای بسیار زیاد ترانسهای سه فاز در انتقال و توزیع انرژی الکتریکی، تبدیل ولتاژ در ابتدای همه کارخانه ها کارگاههای بزرگ صنعتی و ... بر هیچ کس پوشیده نیست. در این درس در مورد انواع آرایشهای این تراسنها، کلیه گروههای موجود و کاربرد هر نوع، بحث جامعی می شود.

ماشینهای مخصوص(ویژه) : به تعبیری می توان این درس را نقطه عطف درسهای تخصصی این گرایش دانست. زیرا این درس به بررسی در مورد ماشینهای ویژه می پردازد که این ماشینها در وسایل خانگی کاربرد فراوان دارند.

الکترونیک قدرت: الکترونیک قدرت در عمل بین الکترونیک و قدرت، آشتی برقرار کرده است. به طور مثال می توان با فرمان یک ریزپردازنده که حدود 5 ولت و 200 میلی آمپر است یک کارخانه را راه اندازی کنیم. در زمینه الکترونیک قدرت المانهایی نظیر تریستور، ترانزیستور و ... کاربردهای فوق العاده زیادی دارند. از مزایای این قطعات تحمل توانهای بالا می باشد.

بررسی سیستمهای قدرت 2: این درس بیشتر در مورد انتقال انرژی و مشکلات موجود در این راه صحبت می کند. از جمله مطالب ارائه شده در این درس می توان به پخش بار اقتصادی در شبکه های قدرت، اتصال کوتاههای متقارن و نامتقارن روی شبکه قدرت و پایداری سیستمهای قدرت اشاره نمود.

تولید و نیروگاه: این درس یکی از درسهای بسیار جذاب این گرایش است، زیرا برخلاف دیگر درسها، زیاد به مسائل نظری، نمی پردازد و جنبه بسیار عملی دارد. آشنایی با انواع نیروگاهها (آبی، اتمی، بادی، بخار، ...) و همچنین بحث کلی در مورد این نیروگاهها و روشهای کاری آنها از مباحث این درس است.

رله و حفاظت: یک شبکه قدرت را باید در مقابل خطرات احتمالی (اتصال کوتاهها) محافظت کرد. از وسائلی که در این مورد استفاده می شود می توان به رله ها اشاره کرد که بسته به نوع رله به محض ایجاد یک حالت خطا و یا خرابی در شبکه وارد عمل شده، قسمتی از شبکه را جدا کرد.

عایق و فشار قوی: با توجه به تفاوتهای ولتاژهای فشار قوی با ولتاژهای فشار ضعیف، به طور حتم تولید، اندازه گیری و بهره برداری از این ولتاژها تفاوتهای عمده ای با ولتاژهای فشار ضعیف دارد و برای عایق بندی شبکه فشار قوی باید از عایقهای مخصوصی استفاده کرد. فصل نخست این درس به بررسی این مقوله می پردازد.

در بخش دوم این درس انواع تخلیله الکتریکی، مراحل مختلف آن در عایقها و اثرات مختلف شکست بر عایق مورد بررسی قرار می گیرد.

ترمودینامیک: شاید اولین سوالی که در مرحله اول به ذهن برسد ارتباط این درس با درسهای برق باشد. کاربرد اصلی مطالب این درس مبحث تولید نیروگاه است. زیرا هنگام آشنایی با انواع نیروگاهها (نیروگاه بخار، گازی، اتمی و ...) باید اطلاعاتی در مورد سیکل کاری آنها داشته باشیم، پس داشتن اطلاعاتی در مورد ترمودینامیک ضروری است.

اصول میکرو کامپیوتر:این درس را به جرات می توان از جذابترین و پرکاربردترین درسهای برق دانست زیر در دنیای امروز که تمامی وسایل مکانیکی آنالوگ جای خود را به وسایل دیجیتالی می دهند، داشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه کارپروسسورها از اولین نیازهای یک مهندس برق می باشد. با ترکیب مطالب این درس با هر کدام از درسهای دیگر می توان طرحهای بسیار جالب و پرکاربردی را طرح ریزی کرد.