میکروفون ۱

میکروفون ها چگونه کار می کنند؟microphone

میکروفونها تراگذارهایی هستند که انرژی آکوستیکی را به انرزی الکتریکی مبدل می سازند. این تراگذارها اگر در هوا کار کنند میکروفون واگر در آب کار کنند هیدروفون نامیده می شوند. میکروفون ها برای دو مقصود عمده به کار می روند. نخست برای تبدیل گفتار یا موسیقی به سیگنال های الکتریکی که بوسیله انتقال یا به وسیله عمل دیگری گفتار یا موسیقی را دوباره تولید می کند.دوم، میکروفون ها را به عنوان دستگاه اندازه گیری به کار می برند؛ بدین سان که انرژی سیگنالهای آکوستیکی را بوسیله آنها به جریان الکتریسیته تبدیل می کنند واین جریان را به دستگاههای اندازه گیری دیگری وارد می سازند.

پدیده های تبدیل انرزی آکوستیکی به انرزی الکتریکی

پدیده های فیزیکی گوناگونی برای تبدیل انرژی اکوستیکی به انرزی الکتریکی مورد استفاده قرارد می گیرند. این پدیده ها شامل القای الکترومانتیتیک، اثر پیزوالکتریک، مغناطو تنگش، تغییرات ظرفیت خازن وتغییرات مقاومت گرد ذغال متراکم می شود. قبل از آنکه استعمال تقویت کننده هایی که با چراغهای تقویت کننده کا رمی کنند بسط وتوسعه یابد، حساس نبودن طبیعی تمام پدیدهاهی نامبرده بویژه پدیده آخری، سبب گردیده بود که آنها را در موارد عملی کمتر استفاده کنند واز این رو پیوسته میکروفون کربن دار استفاده می کردند.

ولی اکنون با ولتاژ و توان قابل ملاحظه ای که به کمک دستگاههای تقویت کننده یا لامپ های خلأ به دست می آوریم، می توانیم میکروفون هایی را به کار بریم که حساسیتشان بارها کمتر است؛ مانند میکروفون های الکترودینامیک ، میکروفون های بلوری ، میکروفون های خازنی ، ولی در عوض برتری این نوع میکروفون ها بر سایرین این است که پاسخ آنها خیلی یکنواخت تر است و نوفه که از ویژگیهای این قبیل دستگاههاست در آنها وجود ندارد. تمام میکروفون ها را برای این بکار می برند که تغییرات متناوب فشار آکوستیکی درون محیط را تبدیل کنند به تغییرات مشابهی از ولت یا جریان در داخل مدار الکتریکی که متصل به آن است.

اگر پاسخ الکتریکی میکروفون، مربوط به تغییرات گرادیان فشار نامیده شود همچنین می توان میکروفون ها را به دو دسته صوتی - توانی و صوتی - کنترلی تقسیم کرد. در میکروفون های صوت - توانی انرژی صوتی موج تابش موجب پیدایش انرژی الکتریکی در مدار میکروفون می گردد. در میکروفون های صوت - کنترلی موج های آکوستیکی فقط جریان الکتریسیته ای که از باتری یا منبع توان دیگری به میکروفون می رسد کنترل می کند.

میکروفون های ذغالی

میکروفون های ذغالی معمولاً در دستگاههای تلفن ورادیو برای مقاصد ارتباطی به کار می روند. در این موارد، باز داده الکتریکی نسبتاً زیاد، کمی قیمت وتوان آنها بیش از هماندهی پاسخ دستگاه دارای اهمیت است. عمل این میکروفون ها تابع عمل تغییر مقاومت محفظه کوچکی است که از گرد ذغال پر شده است و به آن محفظه با دکمه ذغالی گویند. در وسط دیافراگم زایده ای نصب گردیده که از طرفی دیگر بر دکمه ذغالی متکی است.

وقتی دیافراگم جابجا شود زایده متصل به آن، فشار وارد به محفظه را که شامل گرد ذغالی است تغییر می دهد و در نتیجه مقاومت الکتریکی از ذره ای به ذره ای دیگر نیز تغییر می کند، بطوری که مقاومت کلی دکمه ذغالی، که در حدود 100 اهم است، به پیروی از تغییر فشار آکوستیکی که بر دیافراگم وارد می شود تقریباً به طور خطی تغییر می کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
لیزارد سه‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 12:44 ق.ظ

جل الخالق... همبر زغالی دیده بودیم ولی میکروفون زغالی نه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد