یاد سهراب

...sohrab-sepehri

یاد سهراب بخیر، که اگر بود صدا سر می داد، چه کسی بود صدا زد سهراب و من آهسته به او می گفتم، هیچکس بود صدایت می زد.

با تو هستم سهراب ؛ حرف های تو همه، مثل یک تکه چمن روشن بود.
یاد داری که به ما می گفتی، آب را گل نکنید، آب را فهمیدند، مردم این سر رود و چه کردند به آب، مردم آن سر رود
.
آب را خون کردند، چه به کارون کردند، نخل ها پوسیدند، سروها خشکیدند، در گلستانه نه بوی علفی می آمد، و نه کس اندر آن آبادی، از پی دوری لبخندی بود، نیشخندی شاید، اهل آبادی ها، سر رسیدند از دور، ز هر رهگذری پرسیدند، خانه ی دوست کجاست، و چنان تند و شتابان رفتند، به در خانه دوست، که ترک خورد همه چینی تنهایی شب.

چه حکایت کنم از بمب هایی که تو در خواب و فرو افتاده اند، چه حکایت کنم از گونه هایی که تو در خواب همه تر می شد.
و هواپیمایی که ازآن اوج هزاران پایی، بمب می ریخت به خاک و نمی اندیشید، که به قانون زمین بربخورد، با تو هستم سهراب، با کلام خود تو، جنگ خونینی بود، نه چنان جنگ خونین انار و دندان، نه چنان حمله کاشی مسجد به سجود، قتل بود از پی قتل، نه چنان قتل مهتاب به فرمان نئون، و تو که می گفتی ؛ من نمی خندم اگر بادکنک می ترکد، خوب شد رفتی و چشم تو ندید، خانه ها می ترکید.

و من از بازترین پنجره با مردم این ناحیه صحبت کردم، حرفی از جنس زمان نشنیدم، هیچ چشمی عاشقانه به زمین خیره نبود، با همه مردم شهر، زیر باران رفتم، چشم ها را شستم ، جور دیگر نتوانستم دید، آنگاه دانستم، کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ، کار ما شاید این باشد، که در اندوه گل سرخ شناور باشیم.

خوش به حالت سهراب ،
اهل کاشان بودی، اهل کاشان ماندی، اهل کاشان مردی.

معبود من!

tanha

معبود من!

اگر تو محرومم کنی، کیست که روزیم دهد

واگر تو خوارم نمایی چه کسی یاریم خواهد کرد؟

معبود من!

ازغضب تو و فرود آمدن خشم تو به تو پناه می برم.

معبود من!

اگر من شایستگی دریافت رحمت تو را ندارم ،

از تو سزاوار است که با گشایش پهناورت، بر من ببخشایی.

معبود من!

اگر ازمن درگذری، چه کسی از تو شایسته تر به گذشت می باشد

واگر عمرم به سر رسیده باشد وهنوز عملم موجب نزدیکی به تو نشده باشد،

اقرار به گناهانم را نزد تو، وسیله ودستاویز نزدیکی به سمت تو قرار می دهم.

معبود من!

همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدی ومن به این پرده پوشی در آخرت محتاج ترم .

همانا در دنیا حتی نزد بندگان شایسته ات نیز گناهانم را فاش نکردی؛

پس در روز قیامت، نزد آنها که شاهد می باشند، رسوایم مکن.

معبود من!

آن که تو را بشناسد، ناشناخته نخواهد ماند

وهرکس به تو پناه آورد به یقین خوار وبی مقدار نخواهد گشت

و هر که را تو به وی رو نمایی به سروری رسد

پروردگارا!

وارستگی کامل، موهبتم فرما و دیدگان دل ما را به فروغ نظر به خودت ، روشن ساز

تا دیدگان دل ما، حجاب های نور را از میان بردارد و به معدن عظمت متصل شود

وجان های ما همچون شعاع، به خورشید عزّ قدست آویخته گردد.

 

                                                              (قسمتی از مناجات شعبانیه)

باز آ عزیز مصری بیگانه با وطن

 

omid

ای بهترین بهانه برای نفس زدن

مولای سبز پوش غزلهای سبز من

دنیا پر از بت است خلیل خدا ببین

پس بی هوا به ریشه بت ها تبر بزن

دجالهای عصر مرا، تار ومار کن

بنیان هر چه غیر خود از بیخ وبن بکن

فتوا بده که جان به کفانت بایستند

آماده صف به صف به هوایت کفن به تن

حسی مدام ذهن مرا چنگ می زند

حس کبوترانه ی از خود رها شدن

تا کی در انتظار تو با درد ساختن

تا کی سیاوشانه برای تو سوختن؟

یعقوب پیر چشم به راهت نشسته است

اعجاز کن دوباره تو با بوی پیرهن

قحطی عشق وعاطفه بیداد می کند

باز آ عزیز مصری بیگانه با وطن

تخصصی مهندسی برق – الکترونیک

از درسهای پایه و اصلی موثر در مهندسی الکترونیک می توان به درسهای مدارهای الکتریکی، الکترونیک 2 و 1، مدارهای منطقی و مخابرات اشاره کرد. بعضی از درسهای تخصصی این گرایش عبارتند از:

الکترونیک 3: مبحث اول این درس مربوط به پاسخ فرکانسی است که به طور اجمال عوامل مربوط به کاهش بهره در فرکانسهای بالا و پایین (در واقع بالاتر و پایین تر از پهنای باند میانی) و روشهای به دست آوردن فرکانسهای قطع بالا و پایین را در تقویت کننده های ترانزیستوری مورد بررسی قرار می دهد. در مبحث دوم پایداری تقویت کننده های فیدبک مورد توجه قرار می گیرد.

تکنیک پالس: در درسهای مدار و الکترونیک، دانشجویان با سیگنالهای سینوسی و پاسخ مدارهای خطی و یا غیرخطی به آنها آشنا می شوند، امروزه و با توجه به رشد روزافزون فن آوری دیجیتال، کمتر مدار الکترونیکی یافت می شود که در آن فقط سیگنالهای سینوسی به کار رفته باشد. پالس در حالت کلی به سیگنالهایی گفته می شود که تغییرات جهش داشته باشند. از مهمترین این سیگنالها که در درس تکنیک پالس هم مورد بررسی قرار می گیرد، سیگنالهای پله، مربعی، مورب و نمایی هستند.

میکروپروسسور: پس از پیدایش الکترونیک دیجیتال و جنبه های جذاب و ساده طراحیهای دیجیتال و کاربردهای فراوان این نوآوری، با تکنولوژیهای SSI , MSI ، ادوات الکترونیک دیجیتال، مانند قطعات منطقی به بازار ارائه شد. شرکت تگزاس اولین میکروپروسسور 4 بیتی را با فن آوری 2SI طراحی و عرضه نمود که بعنوان بخش اصلی ماشین حساب مورد استفاده قرار گرفت و این گام اول در پیدایش و ظهور میکروپروسسورها بود.

معماری کامپیوتر: در این درس معماری داخل 8 بیتی ها و نحوه اجرای دستورالعملها در این پردازنده ها، بررسی حافظه ها و روش دستیابی میکروپروسسورها به اطلاعات حافظه، معرفی زبان اسمبلی پردازنده های 8 بیتی و ایجاد توانایی جهت نوشتن برنامه ای برای عملکردی خاص به کمک میکروپروسسورها و معرفی قطعات جانبی مورد استفاده توسط ریزپردازنده ها، مورد مطالعه قرار می گیرد.

مدارهای مخابراتی: درس مدار مخابراتی به بررسی ساختار و یا طراحی مدارهایی می پردازد که در فرکانسهای بالا کار کرده و یا به نوعی در ارسال پیام در گیرنده و فرستنده نقش دارند. در این درس ابتدا با نویزهای حرارتی، ترقه ای و ... آشنا شده و راههایی برای محدود کردن نویز پیشنهاد می شود، سپس مدارهای تشدید و تبدیل امپدانس که به منظور انتقال حداکثر توان به کار می روند مورد بحث قرار می گیرد.

فیزیک مدرن: در فصل اول این درس با پرداختن به نسبیت خاص دانسته های علمی ما کاملاً اشتباه از آب درآمده و با پرداختن به اصولی نظیر اتساع زمان، پدیده دوپلر، انقباض طول، نسبیت جرم، جرم و انرژی و ...، همه دانسته های ما را (حداقل در حیطه دانستن) نابود می کند.

فصلهای دیگر درس به موضوعاتی نظیر خواص ذره ای امواج، پدیده فتوالکتریک، نظریه کوانتومی نور، پرتوایکس، پراش ذره، ساختار اتمی، مکانیک کوانتومی و ... می پردازد.

فیزیک الکترونیک: شامل مطالعه خواص سیلیکون، بلورشناسی، روشهای ساخت قطعات و مدارهای نیمه هادی، تحلیل و طراحی این مدارها، به دست آوردن مشخصات قطعات و یکی از مهمترین زمینه های کاری و تحقیقاتی در رشته الکترونیک است. پیش نیاز این قسمت تسلط بر درس دریاضی مهندسی و معادلات دیفرانسیل و مختصری در فیزیک کوانتوم و فیزیک مدرن می باشد.