آنان که به غیرتشان برمی خورد نخوانند

 حکایت ها حکایت غریبی است. حکایت, حکایت غریبه بودن است. غریبه بودن با همه, حتی با خویشتن.

دیر زمانی است که صدای اذان صبح پدربزرگ گوشمان را آزار می دهد وصدای بی مفهوم نوار درگوشمان حکمفرما شده است. حسنکِ کتاب فارسی دیگربرای مرغها دانه نمی ریزد, حسنک گوشواره به گوش می کند وکفش پاشنه بلند می پوشد.او موهایش را دم اسبی پس کله اش می بندد.

دیگر کوکب خانم کتاب فارسی که خانم معلم می گفت, شیر نمی دوشد, کوکب خانم مانتو چسبان کوتاه خریده وپیتزا مصرف می کند.

 همان سفره هایی که دیروزازعطرنان محلی لبریز بود, اینک پرازنان فانتزی وغیره شده اند.

حنای مادربزرگ جای خود را به فرومش و...داده. به جای دستانی که نیازمندانه به سوی آسمان دراز می شد, اینک ناخن های لاک زده, آسمان را نشانه گرفته اند...

اما خویشتن خویش را دریابیم!به ما چه مربوط که سوسنگرد را با 120اسوه ازبهترین خوبان, له کردند. به ما چه مربوط که دختران وزنان سوسنگرد را ازداغ پدران وعزیزانشان به سوگ نشاندند! واصلاً چه می دانیم که تانک چیست؟ وچگونه سری زیر آن له می شود....!

یاد خیلی چیزها برایمان کهنه شده اند. یاد پوتین های سوخته, یاد پلاکهای گل گرفته درزیر خاک, یاد استخوان های پوسیده شده, یاد دستانی که وقتی دست می دهی تازه می فهمی پلاستیکی اند, یاد پاهای له شده درزیر تانک, یاد زانوهای قلم شده...

یاد همه چیزهایی که دارند فراموش می شوند...

و ما بی صدا نظاره می کنیم که چگونه فرهنگ یک ملت را به تاراج می برند...وگاه خودمان دانسته یا نادانسته به این آتش دامن می زنیم...

واما هفته ای که درپیش داریم هفته دفاع مقدس است که شاید خیلی ازماها اگر ببینیم تلویزیون دارد درمورد آن صحبت می کند کانال را عوض کنیم ...ولی بهتر نیست به خود بیاییم؟ از چه  می گریزیم از هویت خویش شاید هم عذاب وجدان است؟ 

راستی چرا از خود نمی پرسیم مگر شهدا ازاین ملت, ازاین کشور, ازاین خاک دفاع نکردند؟ وقتی این یک جمله را قبول کنیم, که شکی درآن نیست, خیلی سوال ها به دنبال دارد راستی آن روز که فرزندان این کشوررا مظلومانه شهید می کردند مدافعان حقوق بشرکجا بودند؟ یا نه اصلا چرا راه دور برویم خودمان بعد ازشهدا چه کردیم؟ واینک تو ای دانشجویی که کباده روشنفکری را بردوش می کشی, خود منصفانه پاسخ گوی وجدان خویش باش!

دلم تنگ شهیدان است امشب

که همرنگ شهیدان است امشب

من ازخون شهیدان شرم دارم

که خلقی رابه خود سرگرم دارم

زمن پرسید فرزند شهیدی

که: بابای شهیدم را ندیدی؟

به من می گفت مادر:اوجوان بود

دلیروجنگ جوی وپرتوان بود

نمی دانم چه سودایی به سرداشت!

به دوشش کوله باری ازسفرداشت

قدم درکوچه باغ عشق می زد

به جای خویش، داغ عشق می زد

چه عشقی؟عشق مولایش خمینی

که بوسد تربت سبزحسینی

به امیدی کزآن گل کام گیرد

بگرید تا دلش آرام گیرد

                       «زنده یاد محمدرضا آغاسی»

gmail

بالاخره به لطف یک دوست ناشناس ما هم gmail  دارشدیم؛

 هرکس دعوت نامه gmail  می خواد می تونه برای من email  بزنه.

                              یا حق                 

 

میزبانی المپیادجهانی فیزیک 2007به ایران محول شد

برای نخستین باردرتاریخ تحولات علمی, جمهوری اسلامی ایران میزبانی یک المپیاد علمی بین المللی رابر عهده می گیرد. دکتر«احمد شیرزاد» سرپرست تیم ملی المپیاد فیزیک ایران درگفت وگو با ایسنا ازقطعی شدن واگذاری میزبانی المپیاد جهانی فیزیک 2007 به ایران خبر داد. به گفته وی سی وهشتمین المپیاد جهانی فیزیک تابستان 1386 دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

    السلام علیک یا باصالح المهدی روحی فداک
              ya saheba alzaman             
             
بالای تخت یوسف کنعان نوشته اند

              هریوسفی که یوسف زهرا نمی شود

robot

آخرین روبات

مقام های علمی آمریکا وژاپن, توافقنامه ای را برای ساخت روباتی کامل به امضا رسانده اند.درچند ماه گذشته شاهد ساخت روبات های مختلفی توسط شرکت های مختلف ژاپنی وآمریکایی بوده ایم. مهمترین این روباتها روباتی بود که درشرکت سونی تولید شده وقابلیت تعیین جهت, حرکت وگذرازموانع مختلف راداشت.

این روبات می توانست به چهارزبان صحبت کند. اکنون شنیده می شود که دریکی ازشرکت های آمریکایی روباتی ساخته شده است که قابلیت درک تمامی صحبت ها(حتی شوخی ها وتهدید ها) وتوانایی تحلیل آنها وانتخاب جواب مناسب را دارد ومی تواند هویت افرا دمختلف را تشخیص دهد واین روبات قادراست نسبت به سابقه دیدارهای قبلی با افراد صحبت کند.

 این دو روبات وروبات های دیگری ازاین نوع (روبات هایی که قابلیت درک موسیقی, داشتن حس لامسه قوی, توانایی انجام حرکات ورزشی و… را دارند) که توسط شرکت های مختلف ژاپنی وآمریکایی ساخته شده اند, باعث شده این شرکت ها درفکرساخت روباتی انسان نما با تمام ویژگی روبات های مختلف ساخته شده توسط این شرکت ها باشند. آنهاقصد دارند روباتی کامل به بازار عرضه کنند که این ویژگیها را به شکل کامل دارا باشد.

 

 

توصیه های سال بالایی ها

پارسال که وارد دانشگاه شدیم, چندتا از بروبچه های سال بالایی موقع ثبت نام دوروبرمان می پیچیدندوتوضیح واضحات می دادند؛مثلا محل امضا رونشونمون می دادند ومی گفتند اینجا روباید امضا کنین.ماهم چون صفری بودیم وگیج, فکرمی کردیم که عجب انسانهای شرافتمندی هستند.وقت باارزش خود را دراختیارمامی گذارند؛ چه دوست داشتنی!

 حالا که دیگه به امید خدا خودمان هم سال بالایی شده ایم و امروز هم روز اعلام نتایج کنکور است, تصمیم گرفتیم همین کار را برای صفری ها انجام دهیم تا آنها هم فکر کنند که عجب انسانهای شرافتمندی...!

  این راهم بگویم آن سال بالایی هایی که صحبتشان رفت الان از بهترین دوستان ما هستند. شما هم این چند نکته ای را که درادامه می آید, به عنوان تحفه ای ازما داشته باشید. خدا بیامرزی اش هم مال خودتان!

1-     تمام نمرات با شماره دانشجویی اعلام می شود؛ ازهمین جا درحراست ازاین شماره کوشا باشید.

2-     درموقع خرید تنقلات وسایرخوراکی ها, حتما آن رادرون یک پلاستیک مشکی بگذارید وگرنه هرگز به اتاق نخواهد رسید.

3-     این را بدانید که معدل نهایی شما, معدل ترم اول است. واین حرف با تجربه به اثبات رسیده است وسعی نکنید خودتان تجربه کنید؛ پس خوب درس بخوانید. البته لزوماً درس خواندن, به معنای زیاد درس خواندن نیست.

4-     سعی کنید یک آشنا(همشهری, هم استانی و...) پیدا کنید تا درموقعیت های مختلف به شما کمک کند ویا هروقت دلتان برای شهرتان تنگ شد, شما را ازدلتنگی درآورد.

5-     درانتخاب دوست وهم اتاقی هایتان دقت کنید!دقت کنید!دقت کنید! نخست موعظه پیر صحبت این حرف است, که ازمصاحبت ناجنس دوری کنید.

6-     به گپ زدن عادت نکنید؛ مسلما تنها کسی که ضررمی کند, خودتان هستید. اینو سر امتحان به طورمشهودی درک خواهید کرد.

7-     درجنگ برتری رشته ها شرکت نکنید؛ زیرا هرکسی رابهر کاری ساخته اند؛ هرچند همه رشته ها سروته یک کرباسند, امابدانید رشته شما بهترین رشته است.

8-     مواظب باشید موقعی که دراتاق آرزوها هستید, درباتلاق مشروطی نیفتید.

9-     برای حل مسائلتان به یک ماشین حساب مهندسی نیازدارید شاید دانشگاه این ماشین را دراختیارشما قراردهد؛ ازاین رودرخرید عجله نکنید.

10- جزوه استاد خیلی تعیین کننده است وهیچ جزوه ای مثل جزوه دست نوشته خود آدم برای شب امتحان مفید نیست؛ این را بعداً متوجه خواهید شد. پس سعی کنید درتمام کلاس ها شرکت کنید واصلاً غیبت نکنید.

11- اگر تعداد واحد ثبت نام شده شما به نظرتان کم است, نگران نباشید؛ زیرا برای جبران آن زمان زیادی وجود دارد وفعلاً نیازبه حذف واضافه ندارید وبا همین واحدها سر کنید.

12- ازهمین اول کار, خوب درس بخوانید؛اما اگراوضاع خیلی وخیم شد, درپایان ترم چیزی به نام حذف تک درس وجود دارد که خیلی به کارمی آید.

13- لزوماً یک هم اتاقی خوب یک دوست خوب هم نیست. سعی کنید مسائل ومشکلاتتان را با تفاهم وگذشت واین حرف ها حل کنید ودر کارها ازهم سبقت بگیرید.

14- اگرسرکلاس مطلبی را نفهمیدید ونتوانستید همان موقع ازاستاد بپرسید, حتماً آن را با هم کلاسیها مطرح کنید واگرکسی بلد نبود, ازخود استاد بپرسید. سؤال هاتون روموکول به شب امتحان نکنید؛ چون اون موقع نه استاد گیر می یاد ونه بچه ها وقت دارند.

15- هیچ وقت به حرف یک سال بالایی به تنهایی اعتماد نکنید وحتماً حرفش را چک کنید ممکن است سر کارتان گذاشته باشد.

16- یکی ازنویسندگان بزرگ می گوید:هیچ وقت کتابهای خود را به دیگران امانت ندهید؛ زیرا تمام کتابهای کتابخانه شخصی من, کتابهایی است که ازدیگران امانت گرفته ام. شما هم این توصیه را جدی بگیرید.

17- توصیه بالا را درباره جزوه هایتان نیز جدی بگیرید؛ زیرا کتاب را می توان دوباره خرید؛ اما جزوه را هرگز! برای اینکارمی توانید جزوه های خود را به گونه ای بنویسید که فقط خودتان بتوانید آنها را بخوانید. اگرهم مجبورشدید که جزوه یا کتابی را به کسی بدهید, حتماً کارت غذاخوری وی را درازای آن دریافت کنید؛ چون کارت های دیگرهیچ اعتباری ندارند!

 امیدوارم دراین راهی که شروع کرده اید, ثابت قدم وموفق باشید....

 

خبر خبر!

امروزبعد ازظهرداشتم اخبار شبکه خوزستان رونگاه می کردم, یه خبرهم ازدانشگاه شهید چمران داشت که ازشنیدنش کلی ذوق کردم فکرکردم شاید بد نباشه شما هم بدونید:

 با اختراع نمایشگرلرزه توربین می توان 800 تا900 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی داشت.این نمایشگر توسط دکترمحمود جورابیان یکی ازمتخصصان ومحققان دانشگاه شهید چمران اهوازساخته شده است.

ایشان این نمایشگررا درمدت یکسال وبا همکاری شرکت برق منطقه ای خوزستان ونیروگاه رامین ساخته اند. این نمایشگرقابلیت نمایش, پردازش وذخیره اطلاعات را دارد. سیگنالهای مکانیکی ازتوربین توسط سنسورها دریافت شده وروی نمایشگرنمایش داده می شود. این وسیله درنیروگاه رامین مورد آزمایش قرارگرفته وبه تأیید دفترفنی نیروگاه وتصویب نهایی رسیده است.

دراینجا لازم می دونم این موفقیت را ازطرف دانشجویان برق 83 خدمت مدیرگروه محترم رشته مهندسی برق دانشگاه شهید چمران, آقای جورابیان تبریک عرض کنم وبرای ایشان آرزوی موفقیت داشته باشم.