کاربردهای فناوری نانو

همانطور که پیشتر اشاره شد فناوری نانو یک رشته جدید نیست بلکه یک نگرش ورویکرد جدید درتمام علوم می باشد. درذیل جهت روشن شدن اهمیت این رویکرد مواردی ذکر می گردد.

فناوری نانو والکترونیک

هر18 ماه یکبار یا زمانی دراین حدود اندازه سیم ها وترانزیستورها نصف می شود درحالیکه سرعت تراشه ها(chips) دو برابر می گردد. سیم ها درحال حاضر ضخامتی درحدود کسری ازمیکرون دارند. تا چه زمانی می توان اندازه اجزا را نصف کرد وانتظار داشته باشیم که درست عمل کنند؟ بزودی ابعاد به قدری کوچک می شوند که اثرمکانیک کوانتمی درمورد آنها ظاهر خواهد شد. این اثر به نام تونل زنی(tunneling) معروف است. بدین معنی که الکترونها بین ترازهای غیرمجازشروع به حرکت نموده وبنابراین مسیری را که ازقبل موردنظربوده طی نخواهند کرد.

این پدیده باعث کارکرد نادرست وسایل الکترونیکی وازبین رفتن حافظه رایانه ها می گردد. با استفاده ازفناوری نانو, انسان قادربه خلاقیت خواهد بود, آرزویی که بشرقرن هاست به دنبال دستیابی به آن می باشد. تا به حال انسانها با استفاده ازمواد موجود درمحیط وازطریق اصلاح آنها, اقدام به ساخت وسایل می کردند, ولی با استفاده ازاین فناوری انسانها قادرخواهند بود که مواد و وسایل مورد نیازخود را ازطریق قراردادن اتمها کنارهم ایجاد کنند. این اقدام بزرگترین جهش درطول تاریخ بشر می باشد. بدین ترتیب ازاین به بعد دیگرمشکل منابع وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال انسانها می توانند با استفاده ازآب دریا بنزین تولید نمایند!

بدین ترتیب امکان ساخت نانورایانه ها ونانو تراشه ها به وجود خواهد آمد وسرعت انجام عملیات بسیارزیاد ورایانه ها ارزان خواهد شد. هدف ازفناوری نانو ساخت محصولات ارزان, کوچک وهوشمند می باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سفر کرده سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 07:37 ق.ظ http://www.safarkarde.blogsky.com

جالب بود ...
سخت میشود باور کرد که هر ذره دنیایی در خود دارد ...
من ... تو ...همه کوچکیم اما با دنیای بزرگ در درون ....
از درون میتوان جوشید .... میتوان همت کرد ...
میتوان ...
یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد